Beslag rondhouten gaat anders worden!
Het beslag voor klassieke rondhouten bestaat vaak uit een serie ringen, voorzien van haken en ogen: zie foto hiernaast.
Soms zitten ogen op een bout gelast die er dan dwars door de mast (of de giek) heen gaat maar wegens gevoeligheid voor ‘inwatering’ en daarmee houtrot zie je dat gelukkig wat minder. En als het even kan pas je dat als mastenmaker natuurlijk niet toe. Een ring om het rondhout is veel bestendiger en sterker dan een pin door het hout.
Behalve veel voordelen hebben ringen ook 1 minder prettige kant. Als een rondhout een aantal jaren in weer en wind heeft gestaan is het hout een paar millimeter uitgezet. Je krijgt de ringen er onmogelijk meer af omdat het hout voor en achter de ring dikker is dan de ring zelf.
Waarom moet die ring er af dan? Voor inspectie! Periodiek, om de 5 jaar, moet je het hout onder het beslag controleren op inwatering en rot. Naar aanleiding van enkele ongelukken met rondhouten die braken ten gevolge van houtrot is dat voorschrift van de scheepvaartinspectie geworden. Nu vallen jachten en praticuliere plabodems daar (bijna nooit) onder maar ook de eigenaar van een recreatievaartuig zal toch periodiek zijn rondhouten willen inspecteren. En onder de ringen willen kijken… die muurvast zitten!
Het gevolg van de eis om elke 5 jaar de beslagen los te halen zal zijn dat deze beslagen makkelijker losneembaar moeten worden.
Als je je beslagen af en toe los wilt maken kom je uit bij beslag met een klem-inrichting: zie hieronder.
Als de eis tot 5-jaarlijkse inspectie van rondhouten serieus wordt genomen zal het ‘ijzer’ op de mast (en de giek) waarschijnlijk veranderen van vast naar losneembaar. Kost je wat geld. Maar houtrot wat onder een vastzittende ring jarenlang ongezien zijn gang kan gaan kost je uiteindelijk meer, een nieuwe mast! Of erger nog, een gebroken mast (of giek) met wie weet wat voor gevolgen…
[Vorige] [Volgende]
Contactgegevens |
Mastenmaker.nl Gert Visser Werkplaats: Kavelweg 12 8181 SX Heerde tel. 06-81561188 info@visserzeilsport.nl |
Snel contact |
Projecten/Nieuws
Privateer 20 voorzien van nieuwe mast
Nieuwe mast voor Vollenhovense Bol
Beslag rondhouten gaat anders worden!
Nieuwe mast voor een Linssen Vlet
Nieuwe mast voor Hasselter Aak
Reparatie mast Hanseat
Victoire 28 voorzien van andere mast
Siermast voor Gillissen Vlet 970
Nieuwe mast voor de Cornish Crabber
Lantaarnmast voor sleepboot