Mast repareren, wel of niet doen?
Een door houtrot aangetaste mast is vaak nog goed te repareren.
Het hangt af van:
- Hoe ver het rottingsproces gevorderd is
- De plaats van de aantasting
- De staat van de rest van de mast
Uiteraard kun je een mast die zwaar is aangetast door houtrot niet meer repareren. De kosten worden dan te hoog en gewenste sterkte is niet meer te herstellen. Een mast met een (flink) verrotte voet is vaak nog wel te herstellen. Een mast met rot rond de hommer vaak niet meer. Dit hangt samen met de optredende krachten.
In een mastvoet treden heel andere krachten op dan in een hommer. En áls het fout gaat en er breekt wat, dan zal een breuk in een mastvoet minder snel tot calamiteiten leiden dan een mastbreuk bij de hommer. Vandaar dat een aangetaste hommer veel eerder niet te repareren is dan een aangestate mastvoet.
Als je een mast gaat repareren moet je natuurlijk goed kijken naar de toestand van de hele mast. Zijn de lijmnaden nog wel oké, hoe staat het met eventuele windscheuren, is het niet en mooie gelegenheid om de mast kaal te schuren en opnieuw te lakken. En moeten we het verroeste beslag niet even laten stralen en verzinken?
Bij mastschade dus niet te snel tot nieuwbouw overgaan, vaak loont inspectie en leidt een beoordeling tot (een veel goedkopere) reparatie!
Masten voor platbodems
Wat verwacht je van een mast voor een platbodem? Dat hij sterk is, makkelijk te strijken is en dat hij LICHT is. Voor een ongeballaste platbodem is dat laatste zeker van belang.
Om bovengenoemde eigenschappen te verkrijgen maken we voor onze ronde masten gebruik van de constructie die hieronder staat afgebeeld. De mast is hierdoor niet massief maar hol wat gewichtsbesparing betekent. En een veel kleinere kans op verticaal scheuren, wat je bij massieve masten vaak ziet.
De mast is opgebouwd uit 8 lange latten, 'gangen", die elk in de lengterichting voorzien zijn van een soort vogelbek-profiel. Bij het in elkaar zetten van de mast passen de gangen precies in elkaar. Het vogelbek-profiel geeft een erg stevig verband en een groot lijmoppervlak.
In één keer voldoen we aan alle bovengenoemde eisen!
Daarnaast is de mast, door de gangen naar boven toe smaller te laten worden, gemakkelijk te verjongen (taps toe laten lopen van de mast). Kabels voor verlichting, VHF etc lopen door de mast.
Masten voor motorschepen
Waar de mast voor een zeilschip vooral op sterkte en gebruiksgemak wordt ontworpen en gebouwd is de mast op een motorschip meestal decoratief en daarnaast bedoeld om antennes, lantaarns, radar, AIS etc. aan te voeren. En vlaggen. Dit stelt andere eisen aan design en constructie: veel ruimte voor kabels in de mast en de mogelijkheid tot uitbreiding en wijziging van de apparatuur. Op luxe motorjachten is er vaak de wens tot hydraulisch (of elektrisch) strijken voor bruggen. Dat kan allemaal. In overleg ontwerpen we een passende mast: strak design in hoogglans, stijlvol klassiek in white-wash of alles wat er tussenin zit.
Masten voor klassieke boten
Veel zeiljachten uit de jaren '60 en '70 zijn inmiddels aan een nieuwe mast toe. Vaak werden deze boten voorzien van een mast met rechthoekige doorsnede. Wanneer de mast voorzien is van z.g. diamantverstaging blijkt het (onderste) beslag hiervan vaak een bron van rot: via de verstaging loopt er water in de mast. Daar moet in geval van dit type verstaging rekening mee worden gehouden. De mastrail die op dit soort masten dikwijls wordt aangetroffen voldoet vaak niet meer. Een nieuwe, moderne mastrail doet vaak wonderen voor het gebruiksgemak.
Contactgegevens |
Mastenmaker.nl Gert Visser Werkplaats: Kavelweg 12 8181 SX Heerde tel. 06-81561188 info@visserzeilsport.nl |
Snel contact |
Projekte / Neuigkeiten
Privateer 20 voorzien van nieuwe mast
Nieuwe mast voor Vollenhovense Bol
Beslag rondhouten gaat anders worden!
Nieuwe mast voor een Linssen Vlet
Nieuwe mast voor Hasselter Aak
Reparatie mast Hanseat
Victoire 28 voorzien van andere mast
Siermast voor Gillissen Vlet 970
Nieuwe mast voor de Cornish Crabber
Laternenmast für Schlepper